10 грудня 2020 року практичним психологом Бевзюк Ольгою Петрівною проведено просвітницьке заняття з елементами тренінгу «Стрес та його вплив на психологічну готовність здобувачів освіти до зовнішнього незалежного оцінювання» в групі МСЕ-92.
Мета: психолого-педагогічна підготовка здобувачів освіти до участі в зовнішньому незалежному оцінюванні; надати поради учасникам ЗНО, як сформувати уміння адекватно діяти в стресових ситуаціях; формувати впевненість в собі, своїх силах; навчити навичок саморегуляції та саморелаксації у стресових ситуаціях;
Психологи розцінюють тестування як:
1) “перетравлювання” значного обсягу інформації, яке пов’язане з великим навантаженням на мозок;
2) серйозне емоційне напруження і велике навантаження на нервову систему.
Тому найоптимальнішим варіантом підготовки до складання іспитів та проходження тестового періоду є такий:
– раціональне харчування (мед, горіхи, молочні продукти, риба, м’ясо, овочі та фрукти) забезпечать баланс необхідних інгредієнтів та відновить енергетичні витрати;
– нормальний здоровий сон та відпочинок зменшать навантаження на нервову систему;
– не варто в цей період відмовлятися від занять спортом чи улюбленої справи – це буде своєрідний відпочинок;
– слід пам’ятати про біоритмологічні особливості: “сова”, неефективно працює о 6-8 годині ранку, а “жайворонок” навряд чи буде працездатним до 2-3 години ночі. В усіх людей рівень біологічної активності знижений із 17.00 до 18.00 години.
Поради для подолання стресу:
- Вчіться керувати своїми емоціями. Наш мозок наказує виробляти гормони стресу на будь-який подразник, що загрожує нашому спокою.
- Використайте найпростішу йогівську вправу. Заплющте очі й подумки перенесіться на берег океану. Підніміть руки вгору і розведіть їх у боки, уявляючи, як у них входить енергія. Складіть їх одна на одну біля пупка (ліва рука знизу). Ваш мозок насичується киснем і заспокоюється.
- Усміхайтеся, навіть якщо вам не дуже хочеться. Сміх позитивно впливає на імунну систему.
- Не забувайте хвалити себе щоразу, коли вам вдається впоратися із хвилюванням.
- Живіть активно. По-перше, активні рухи не дають накопичуватися адреналіну, по-друге, відволікають від негативних думок: «Я не здам», «Я не знаю» тощо.
- Стежте за пульсом – його оптимальна частота розраховується за формулою: 180 мінус ваш вік.
Психологічні особливості, які слід ураховувати
при вивченні матеріалу:
- “Ефект краю”. Найкраще запам’ятовується інформація, вкладена на початку й наприкінці тексту. Тому під час запам’ятовування слід напружувати свої пізнавальні здібності саме при вивченні середини.
- Повторювати матеріал теж слід вдумливо, оскільки після “завантаження в мозок” не повторити цю інформацію, 20-30% її втрачається впродовж перших 10 годин. Щоб цього не сталося, слід працювати з текстом так: спочатку прочитати його, потім повторити вдруге, через 20 хвилин – утретє, а через 8-10 годин – учетверте, і ще раз – через добу.
- Наявність власної стратегії та пошуку відбору інформації, свого інтелектуального стилю полегшує вивчення. Так, знаючи особливості своєї пам’яті, можна вивчати матеріал сприймаючи його побачивши, можна проговорювати його вголос, або переказувати комусь.
- Аутогенне тренування та власні формули заспокоєння налаштують учнів на впевнений лад та оптимізм.
- Підтримка батьків – один із чинників успіху. Емоційний батьківський захист – велика підтримка перед іспитом. Можна взяти квитки до театру, просто погуляти, згадати свій період складання іспитів і розповісти про нього дитині – це заспокоює.