Методичні рекомендації при організації освітнього процесу в карантинних умовах

Дистанційне навчання

При організації освітнього процесу в карантинних умовах має забезпечуватись:

соціальне дистанціювання;

— мінімізація переміщення здобувачів освіти та комунікація між ними в межах закладу освіти;

дотримання нормативів наповнюваності класів та інших вимог законодавства про освіту.

Навчальний заклад може організувати дистанційне навчання за допомогою:

поєднання онлайн-занять через Zoom, Skype, Instagram, Google, Hangouts; заздалегідь записаних відеоуроків, презентацій від вчителів чи із зовнішніх освітніх ресурсів; ретельно підібраних завдань для самостійної роботи із подальшою перевіркою; використання безкоштовних вебсерверів та платформ, наприклад, Google, Classroom, Moodle, Microsoft Teams.

Надзвичайно важливим є чітка система організації навчання в закладі з самостійним опрацюванням матеріалу (розклад, критерії оцінювання, узгодження кількості контрольних робіт (не більше 3 на тиждень), врахування вікових особливостей щодо виконання домашніх завдань).

Домашні завдання мають бути посильними для самостійного виконання дітьми (мати чіткі поради та інструкції).

Важливо продовжити навчання педагогів у напрямі опанування інформаційними технологіями та їх ефективного використання в роботі. В умовах нового формату освітньої діяльності в Україні рекомендуємо вчителям закладів освіти вдосконалювати також цифрові компетентності, які активізують пізнавальний інтерес учнів до використання додаткових навчальних матеріалів, розміщених на освітніх електронних

ресурсах. Актуальність даного питання підтверджена використанням дистанційної форми навчання в період карантинних заходів на території України.

Актуальною формою навчання є також розміщення записів відеоуроків з різних навчальних предметів, презентацій, відеоконференцій, інформування учнів та батьків про освітні ресурси, що сприятиме кращому засвоєнню знань учнів із різними рівнями підготовки. Важливо, щоб в учнів були чіткі інструкції до завдань, які необхідно виконати, та був вільний доступ до навчальних матеріалів.

Якщо вчитель чітко спланує роботу, визначиться як буде проводити дистанційне навчання, які цифрові сервіси буде використовувати, підготує/використовуватиме якісні навчальні матеріали та організує зворотній зв’язок з учнями, то таке навчання забезпечить необхідну якість освітніх послуг.

Задля забезпечення якісного виконання освітніх програм в умовах очного та дистанційного навчання пропонуємо під час планування навчальних програм і  виділити ключові теми, на яких ґрунтується подальше опрацювання програмового матеріалу. Це дозволить без порушення системи програмових вимог ущільнювати, оптимізувати вивчення предмета, концентрувати увагу на відпрацюванні позицій, що мають забезпечити якісну самостійну роботу учнів в умовах дистанційного навчання.

Під час вибору на початку навчального року навчально-методичного комплексу для вивчення предмета передбачити можливості використання засобів та інструментарію дистанційного навчання в умовах очного навчання. Важливим є формування у здобувачів освіти уміння вчитися з використанням ІТ, а в учителів – уміння забезпечувати цей процес має стати пріоритетним освітнім завданням закладів освіти у 2020/2021 навчальному році. У зв’язку з вище окресленим робота закладів освіти в умовах очного і дистанційного навчання зумовлює необхідність підвищення

кваліфікації педагогічних працівників із зазначених питань.

Організація освітнього процесу і в умовах очного, і в умовах дистанційного навчання не повинна призводити до перевантаження учнів та має забезпечувати безпечні та нешкідливі умови здобуття освіти.

 Вибір платформи для проведення уроків

Якщо вчителі вже відвідували вебінари або онлайн конференції, тоді вони мають уяву про те, як проходить урок, навіть якщо їм ще не довелося проводити їх самим.

Для уроків в онлайн режимі характерні такі риси:

— можливість і вчителю, і учням використовувати аудіо та відео

інструменти, щоб бачити і чути один одного;

— функція «підняти руку» для звернення до вчителя/учня;

— функція «включити» або «виключити» мікрофон вчителя/учня;

— функція «чат», де можна писати запитання або зауваження;

— функція «інтерактивна біла дошка»;

— функція «поділитися» екраном (слайдами, документами, тощо) вчителя або учнів;

— функція «створення виділених зон» для парної або групової роботи.

Наводимо перелік популярних платформ. Skype – дуже популярний інструмент, знайомий багатьом учителям і учням, хоча він і не має функцій інтерактивної білої дошки та виділених зон, а також має обмеження у кількості учасників у безкоштовній версії. Zoom – надзвичайно популярна платформа серед учителів з повним комплектом рис, наведених вище. Вона безкоштовна для уроків один на один та для групових занять (до 40 хвилин). Adobe Connect та WizIQ мають ще більше характеристик. Вони потребують підписки та оплати, але й мають безкоштовні пробні версії. Обираючи будь-яку платформу, необхідно ознайомитися з інструкціями, приєднатися до групи користувачів, уважно передивитися навчальні відео. Потім можна самостійно випробувати функції у ролі вчителя, щоб засвоїти необхідні дії. Надалі можна поступово опановувати весь функціонал.

 Допомога учням у навчанні онлайн

 Розпочинаючи онлайн навчання, не залучайте учнів одразу до виконання складних проєктів. Спочатку переконайтеся, що учні вміють користуватися онлайн інструментами. Сплануйте декілька простих активностей, які мають на меті познайомитися із роботою платформи. Наприклад,

  • Дошка оголошень для спілкування. Дайте учням завдання з читання «упорядкувати інструкції» щодо публікацій на дошці оголошень, а потім попросіть їх розмістити свої відповіді на дошці.
  • «Сесійні зали». Попросіть учнів зайти у свою групу і разом із партнерами відповісти на короткий опитувальник «Знайомство» або «Зустріч після довгої перерви».
  • Електронна пошта для спілкування. Почніть із короткого представлення або обговорення того, чим ви займалися від моменту останньої зустрічі дотепер. Переконайтеся, що учні знають про функцію «Відповісти всім».
  • Функція «Піднести руку». Проведіть швидку розминку «Піднесіть руку, якщо ….» Наприклад, «Піднесіть руку, якщо вам подобається кава», «Піднесіть руку, якщо ви встали до 7 ранку».

Ці завдання мають чіткі мовні цілі, тому учні все ще вмотивовані виконувати їх. Однак, їх справжній намір – це допомогти учням призвичаїтися до роботи на онлайн платформі. Якщо з самого початку не переконатися в тому, що учні опанували онлайн інструменти, це може зашкодити подальшому навчанню, відволікаючи учнів на технічні питання.

Розвиток упевненості під час роботи в інтернеті

 Однією з особливостей онлайн навчання є те, що багато хто почуває себе впевненіше, висловлюючись онлайн. Ті, хто, зазвичай, соромиться виступати навіть перед невеликою групою очно, може викласти повідомлення у соцмережі для всього світу. Але це можна легко зруйнувати, якщо не бути обережним із зворотним зв’язком. Адже без взаємодії віч-на-віч, без заохочуючого виразу обличчя, зауваги можуть сприйматися як різка критика.

Тож, будьте гуманними:

  • поєднуйте загальну та особисту похвалу; навіть коротке миттєве повідомлення, на кшталт «Молодці! Справилися із …» може сприяти підвищенню впевненості;
  • уникайте негайних виправлень публічно, це можна зробити у приватних повідомленнях;
  • заохочуйте взаємодію на дошці оголошень, ставлячи завдання, які потребують публікацій на дошці та відгуків на них;
  • узгодьте з учнями етикет щодо спілкування і співпраці онлайн, особливо щодо взаємовиправлення та взаємооцінювання.

Чіткі інструкції

Необхідність надання чітких інструкцій може здаватися очевидною, але оскільки здійснювати моніторинг роботи учнів під час онлайн уроків набагато складніше, чіткі інструкції стають ще важливішими. Інструктуйте учнів не поспішаючи; переконайтесь, що всі зрозуміли завдання. Обговоріть з учнями намір активності; за можливості продемонструйте, що треба зробити/наведіть приклад; надавайте інструкції покроково, за можливості з візуальною підтримкою; обов’язково перевірте, як учні зрозуміли інструкції. Все це дозволить уникнути втрати мотивації, яка може виникати від того, що учні відчувають, що вони витратили час, роблячи щось не так.

Особливості організації навчальної діяльності учнів

 

Навчальна діяльність Особливості, ефективність, рівень

мотивації учнів

Подача матеріалу та завдань через месенджери, електронну пошту, соціальні мережі або шкільні сайти ·        використовується переважно для

повторення вже вивченого матеріалу

·        недостатньо ефективно без

встановлення надійного зворотного зв’язку і мотивації учня

Розміщення записаних відео уроків на ТВ або YouTube каналах ·        учні є пасивними учасниками

перегляду, тому така форма роботи є

недостатньо ефективною та мотивуючою

·        може стати корисним у поєднанні з

іншими видами навчальної діяльності

Самостійне опрацювання учнями

матеріалу друкованих/ електронних підручників або інших джерел та спілкування з учителями під час відео

конференцій

·        доволі ефективна форма роботи

·        є елементом «перевернутого»

навчання

Самостійне опрацювання учнями

матеріалів підручника та електронних ресурсів, виконання завдань та отримання відгуків від учителів

·        ефективна форма роботи за умови

залучення низки онлайн інструментів

Самостійне опрацювання учнями навчальних матеріалів на спеціалізованій платформі з можливістю виконання

інтерактивних завдань і здійснення зворотного зв’язку

·        досить ефективна форма роботи

·        надає можливість створити

індивідуальний навчальний кабінет учня

·        дозволяє працювати в узгодженому з вчителями режимі

·        має технічну підтримку платформи

·        мотивує учнів і сприяє взаємодії

учитель-учень

 

Особливості дистанційного оцінювання навчальної діяльності учнів

 

— використання опитувальників та їх адаптація;

— підготовка розгорнутих запитань на перевірку засвоєння матеріалу;

— забезпечення послідовності у чергуванні викладання матеріалу та інтерактивного опитування;

— додаткова увага до аспекту самооцінювання учнями власної навчальної діяльності;

— достатній час на відповіді учнів;

— анонімне опитування учнів (за потреби);

— використання оцінювання як інструменту кращого розуміння процесу учіння;

— заохочення конструктивної критики (що працює, що не працює) з боку учнів.

Наступний запис
Методичні рекомендації щодо використання дистанційних технологій
Попередній запис
Положення про дистанційну форму навчання
Меню